Ook theaters hebben marketingstrategieën nodig

In de kunstsector valt steeds vaker steeds meer financiering weg. Dit geldt met name voor de theatersector, waar de meeste theaters het steeds vaker met minder moeten zien te redden.

Budgetcuts

Er is dus een voortdurende vermindering, en daardoor sprake van een groeiende onzekerheid in kunstfinanciering. Organisaties moeten op creatieve wijze meer zien te bereiken met minder. Omdat we allemaal harder moeten werken om te bewijzen dat wat we doen effectief is, wordt het hebben van een Customer Relationship Management (CRM)-strategie zoals die van https://www.lime-technologies.nl steeds urgenter.

CRM

CRM gaat niet over verkopen, het gaat over marketing. Met behulp van crm software zoals te vinden op https://www.lime-technologies.nl kun je langdurige relaties opbouwen en onderhouden. Dit doe je doordat je eenvoudig kunt ontdekken hoe je doelgroepen met je willen omgaan; doordat alle informatie op een plek verzameld is in de database kun jij bovendien actief voldoen aan hun gestelde en onuitgesproken behoeften en wensen.

Het is ontzettend belangrijk in de theaterwereld om van de vluchtige contacten langdurige relaties te maken, en deze in te zetten om een succesvolle business op te bouwen. Deze relaties moet je boven alles onderhouden, en in de theaterwereld gaat alles over contact en contacten. Niet geheel onbelangrijk dus. Daarom is het zo onmisbaar om de juiste manier te vinden hoe je doelgroep met je wil communiceren. Je moet zien in te spelen op de wensen en behoeften van je publiek, en dat doen, niet alleen op het juiste moment, maar ook via het meest geschikte medium.

Als het zo belangrijk en zo behulpzaam is, waarom wordt crm binnen de theaterwereld dan nog steeds niet op grote schaal toegepast?

Tijdsinvestering in marketingstrategie

Het antwoord is voor een deel te vinden in de kortetermijnnoodzaak van de boel draaiende te houden – kaartjes moeten verkocht worden en stoelen voor de voorstelling gevuld. Dit is immers wat die broodnodige centen in het laatje brengt. Dit krijgt dus blijvend voorrang boven de tijdsinvestering die het opzetten van een crm strategie kost, zoals op https://www.lime-technologies.nl mogelijk is. Helaas maar waar, theaters zien vaak niet de luxe om hun tijd anders in te richten, want ze hebben al hun handen hard nodig, ook al levert de investering in zo’n marketingstrategie op den duur een heleboel meer tijd op.

Je kunt bij theaters met veel succes duidelijk zien dat er veel tijd gestoken is in het verkrijgen van inzicht in hun publiek en wat hun waarden en beweegredenen zijn. Met deze kennis wordt vervolgens een strategie bepaald om meer publiek aan te trekken.